8 листопада — Собор святого МИХАЇЛА й усіх АНГЕЛІВ
Сьогодні наша св. Церква закликає нас, щоб ми звеличували св. почитанням усіх Божих ангелів, а передусім їх архистратига-вождя св. Михаїла.
Ангели — це найкращі Божі творива. Створив їх Бог перед усіма іншими творивами, скоріше ніж землю й людей. Щодо своєї природи, то ангели є чистими духами, подібними до Бога; вони мають розум і волю, але не мають ніякого тіла. Коли ангел має виконати якесь Боже доручення, то не-раз прибирає людське тіло; одначе таке прибране тіло є тільки сповидною хвилевою заслоною, що зараз опадає, як тільки ангел виконає своє доручення.
Досконалість ангельської природи є більша, ніж усіх інших Божих творив; вони мають більше від них пізнання й силу. Коли Ісус Христос сказав, що навіть небесні ангели не знають дня й години загального суду (Мат. 24:36), то це знак, що ангели звичайно знають більше, ніж люди. А що ангели мають велику силу, то пізнати це зі слів св. Письма, що називає їх “силами і владами” (І Петро, 3:22). Ангел смерти повбиває однієї ночі в Єгипті всіх первородних. Інший ангел визволив у Вавилоні трьох юнаків з огненної печі. В овечій купілі біля Єрусалиму порушував ангел воду і спричинював те, що хто перший вступав у воду, то відзискував здоров’я. (Ів. 5:4). Коли ангел зійшов до гробу воскресшого Спасителя, то відвалив каменя, від чого затряслася земля. (Мат. 28:2). Це вказує на те, що ангели мають особливу силу над людським життям, огнем і землею.
Бог створив ангелів для найвищого й найпочеснішого завдання: вони мають безперервно прославляти Бога, свого Творця, та служити йому. До прослави Бога ангели причиняються вже самою своєю природою, бо вони з усіх творив є найподібніші до Бога, а також своєю живою вірою, гарячою любов’ю та похвальними піснями. Пророк Ісая каже, що Серафими в небі безнастанно славлять Бога піснею: “Святий, святий, святий Господь Саваот.” (Іс. 6:3). Завдання служення Богу виконують ангели передусім тим, що помагають людям здобувати вічне щастя в небі. На це вказує вона сама назва ангела: вістун, післанець.
Число ангелів надзвичайно велике. Пророк Даниїл, описуючи Божий престіл, каже: ‘Тисячі тисяч служили йому й силенна сила стояла перед Ним.” (Дан. 7:10). Св. Лука згадує, що пастухам на вифлеємськім полі “з’явилося множество небесного воїнства, що хвалило Господа”. (Лук. 2:13). В Оливнім городі сказав Ісус Христос Петрові: “Чи думаєш, що не можу просити мого Отця і приставить Мені тепер більше, як двадцять легіонів ангелів?” (Мат. 28:53). Св. Тома Аквінський каже, що число ангелів перевищує число всіх тілесних речей, а зокрема воно є більше, ніж число всіх людей, які коли небудь житимуть на землі. Ангелів є більше, як зір на кебі, зерен піску в морі і листя на деревах — каже св. Діонисій Ареопагіт.
Не всі ангели є одні одним рівні, але діляться на дев’ять хорів або ступенів досконалости. Ріжниця між цими ступенями залежить від дарів, що ними Бог обдарував ангелів, та від тих доручень, що їх вони одержали від Бога. Одні ангели більше славлять Бога, інші більше йому служать. Найближче Божого престола знаходяться Серафими або горючі, бо вони наче горять огнем любови до Бога. Пророк Ісая бачив їх, як вони перед Божим престолом двома крилами літали, двома покривали свої обличчя, а двома ноги, величаючи трисвятого Бога. За ними йдуть Херувими, які відзначаються великою силою пізнання; вони ближче оглядають Бога, досконаліше пізнають його таїнства і цим пізнаванням просвічують інших. їх єврейське ім’я означає повноту знання або вилив мудрости. Престоли мають ту ласку, що Бог наче спирається на них та видає через них свої присуди. Господства мають за завдання володіти нижчими хорами ангелів і держати їх у підданстві. Сили — мають назву від особливої сили служити безперервно Богові й частіше від інших робити чуда. Власти — одержали назву від влади, що її одержали проти диявола й його слуг. Начала — є провідниками нижчих ангелів, а також опікунами земних держав. Архангели — мають за завдання висказувати людям пророцтва. Ангели — мають берегти нас і вести дорогою побожного життя. Всі небесні духи звуться загально ангелами, тобто вістунами-післанцями, але різняться одні від одних назвою, достоїнством і ласкою. Коли Божий Син прийде в Своїй славі судити світ, тоді прийдуть з Ним усі ангели і голосом труб поскликають усіх вибраних із усіх кінців землі. Після останнього присуду вони одних людей кинуть у вічний огонь, де буде плач і скрегіт зубів, а інших уведуть у царство небесне, де нема болю ні журби, тільки безконечне щасливе життя.
Всі ангели були спочатку добрі й милі Богові, бо були в Божій ласці. Одначе згодом багато з них згрішили, і тоді Бог створив пекло та скинув туди всіх грішних ангелів. (2 Петро 2:4). Сталося це під час проби, якій піддав був Бог усіх ангелів, щоб заслужили собі на вічне щастя. Багато з них не видержали цієї проби й упали, а одночасно втратили Божу ласку. Ісус Христос сказав про них, що не видержали в правді. (Ів. 8:44). Вони хотіли дорівняти самому Богові. Ісая говорить: “Як же це ти впав з неба, досвітня зоре?… Ти ж говорив у своєму серці: Вийду аж на небо, над Божими зорями поставлю свій престіл… Вийду на хмарні висоти, зроблюся рівнею Тому, що зветься Всевишній. А тепер ти попав у пекло.” (Іс. 14:12). “І постала на небі велика війна. Михаїл і його ангели воювали зі змієм. І змій воював і його ангели, і не перемогли, і не знайшлося вже для них місця на небі. І скинено цього великого змія, давнього вужа, що зветься дияволом і сатаною, що зводить усю вселенну, скинено його на землю, і ангелів його з ним скинено.” (Об. 12:7).
В оповіданні про цю велику боротьбу ангелів у небі св. Іван згадує на першім місці св. Михаїла. Це єврейське ім’я “Мі-ка-ель” значить: Хто як Бог? Цими словами Михаїл покликав був добрих ангелів до вірності Богові та до спротиву ангелові Люциперові й усім іншим ангелам, які повстали були проти Бога. Крім цього, про св. Михаїла є ще три інші згадки в св. Письмі. Пророк Даниїл згадує про нього як про найвизначнішого князя (ангела) й особливого опікуна жидівського народу. (Дан. 10:7). Св. апостол Юда пише в своєму посланні: “Коли архангел Михаїл, спорячи з дияволом, сперечався про тіло Мойсея, не поважився піднести богохульний суд, але сказав: Нехай тебе покарає Господь”. (1:9). Св. Михаїл сховав був, мабуть, Мойсееве тіло від Жидів, щоб вони не почитали Мойсея по смерті як Бога. В книзі св. пророка Даниїла є ще й така згадка, що під час найзавзятішої боротьби, яку викличе антихрист з дияволом проти вірних Богові людей при кінці світу, св. Михаїл знову виступить проти Божих противників. (Дан. 12:1). На основі них висказів св. Письма, більшість християнських богословів є такої думки, що хоч св. Михаїл був тільки ангелом нижчого ступеня, проте він став начальником архистратигом усіх ангелів. Почитання св. архистратига Михаїла між християнами дуже давне, бо сягає ще апостольських часів. Католицька Церква вибрала собі св. Михаїла на особливого небесного опікуна.
Св. Отці навчають, що кожною людиною опікується один ангел; цих ангелів називаємо Ангелами Хоронителями. Ця наука спирається на висказах св. Письма. Пророк Давид говорить у 90 псалмі: “Ангелам своїм прикаже про тебе, щоб хоронили тебе у всіх твоїх дорогах” (стих 11). А в 33 псалмі каже: “Оточить ангел Господній довкола тих, що бояться його, і вибавить їх” (ст. 7). Ісус Христос перестерігав: “Дивіться, щоб ви не погордили одним із цих малих, бо кажу вам, що їх ангели на небі безпереривно бачать лице мого Отця небесного” (Мат. 18:10). З покликом на ці слова св. Єронім говорить: “Велике є достоїнство душ, що кожна з початку роду має Ангела Хоронителя”.
Драбина Якова представляє ті послуги, що їх нам роблять св. ангели: вони сходять додолу, щоб нас охоронювати, і вертаються догори, щоб величати Бога. (Буття 28:12). Ангел Хоронитель є нашим товаришем, що його небесний Отець віддав нам за провідника в цій небезпечній мандрвіці життя; він береже нас так вірно, як пастух свою череду. Ангели вважають своїм найкращим зайняттям причинюватися своїми послугами до нашого спасіння, каже св. Д. Ареопагіт. Хоч ангели є вищі від нас, проте їх послуги для нас не роблять їм ніякого труду ні клопоту, тільки радість і є наче частиною їх щастя; вони люблять Бога надівсе, отже нема нічого милішого для них, як рятувати людські душі та причинятися таким чином до Божої слави. Ступінь гідности Ангела Хоронителя відповідає ступеневі гідности людини, яка доручена його опіці. Звичайні вірні мають Ангела Хоронителя нижчого ступеня, священики й єпископи одержують вищих ангелів, а Папа одного з найвищих духів небесного двору. Подібно діється зі світськими володарями. Кожна держава, місто, парохія, манастир мають своїх окремих Ангелів Хоронителів. Св. пророк Даниїл згадував, наприклад, про князя (ангела) перського царства та про князя Греції. (10:12, 20).
Ангели Хоронителі помагають різними способами. Деколи піддають нам добрі думки й наклонюють нашу волю до доброго. До пастухів у Вифлеємі, до мироносиць при гробі Ісуса Христа та до апостолів при Його вознесінні промовляли ангели людським голосом, але звичайно впливають ангели на людей у невидимий спосіб. В одній місцевині в Чехах вибралися були раз шкільні діти на прогулянку до ліса. Там заскочила їх буря і вони схоронилися під одним деревом. Раптом одна дитина відчула в душі якусь пересторогу, що треба тікати з-під того дерева. Коли вона відійшла, за нею пішли й інші діти. Ледве вони віддалилися від дерева, вдарив у те дерево грім і розторощив його. Батьки урятованих дітей поставили на тім місці на пам’ятку й подяку Ангелам Хоронителям св. хрест.
Ангели предкладають Богу наші молитви й добрі діла. Архангел Рафаїл сам заявив, що заносив Богу молитви Товії. (Тов. 12:12). При кожній Службі Божій молиться священик, щоб Бог дозволив цю св. жертву через руки ангелів занести перед Свій престіл. В усіх добродійствах, що їх одержуємо від Бога, бере участь наш Ангел Хоронитель, бо помагає нам їх випрошувати, каже св. Тома Аквінський. Ангели не тому предкладають наші молитви Богові, наче б Він про них не знав, але щоб получити свої святі бажання з нашими молитвами та зробити цим нашу молитву успішною.
Ангели хоронять нас у небезпеці. Св. Петра охоронив ангел у в’язниці, а пророка Даниїла в ямі левів. Одного разу коло Відня випав трилітній хлопчик з потягу. Коли задержали потяг, то побачили зі здивуванням, що хлопчик був зовсім здоровий і біг за потягом. Подібних випадків буває багато. Ангел Хоронитель може передусім охоронити нас успішно від спокус злих духів, бо ангели мають над ними владу.
Ангели об’являють нераз людям Божу волю. Так було при жертві Авраама, посольстві архангела Гавриїла до св. Захарії й Пресв. Діви Марії в Назареті. Об’явлення ангелів викликують спочатку тривогу, яка перемінюється згодом у радість і втіху.
Щоб позискати собі поміч і охорону Ангелів Хоронителів, ми повинні старатися бути в житті подібними до них, а також віддавати їм належну честь і часто просити в них помочі. Досвід учить нас, що передусім невинні діти втішаються особливою опікою своїх Ангелів Хоронителів; з цього пізнати, що невинність робить нас приятелями ангелів. Зате гріх відганяє ангелів, як дим пчоли, каже св. Василій Великий. Це певне, що ангел не буде опікуватися такою людиною, яка без потреби, самовільно працює в неділю в полі чи фабриці, або нарушує яку іншу св. заповідь. Хто частіше молиться до свого Ангела Хоронителя й просить собі його опіки, той певніше одержить від нього бажану поміч. Перед ділом ми повинні просити в Ангела Хоронителя помочі, а як одержимо її, складати йому сердечну подяку. Ангелові Хоронителеві належиться більша вдячність, ніж рідній матері, бо він дбав про нас не тільки в дитинстві, але продовж усього нашого життя старається про наше тіло, а ще більше про душу.
“ЖИТТЯ СВЯТИХ”, Том ІV-ий, авторства Впр. о. А. Г. Труха, ЧСВВ, позволяється видавати.
Дано в Вінніпегу, Ман., 3-го лютня, 1960.
о. Б. Слобода, ЧСВВ. Протоігумен
Ч. Орд. 28-60.
Дозволяється друкувати.
Торонто, 26-го лютая, 1960.
+Ізидор — Єпископ
Друкарня ОО. Василіян — Торонто, Канада.
#святий_Михаїл #Архангел_Михаїл #святий_Архистратиг_Михаїл #Архистратиг_Михаїл #календар #УГКЦ #Церква